Hypotheekadvies stappenplan

 

1. Telefonische kennismaking

Voor het hypotheekadvies hebben we altijd een telefonische kennismaking. Je hebt een woning op het oog of misschien zelfs een geaccepteerd bod, dan wil je natuurlijk weten met wie jij in zee gaat! Wij zijn daarom van maandag tot en met donderdag van 8:30 uur tot 20:00 uur en vrijdag van 8:30 uur tot 18:00 uur bereikbaar voor een vrijblijvende en kosteloze telefonische kennismaking. Je krijgt direct een hypotheekdeskundige aan de lijn. Natuurlijk is een contactverzoek invullen ook mogelijk. Wij bellen jou dan op voor de telefonische kennismaking.

Tijdens deze telefonische kennismaking leggen wij onze werkwijze uit en stellen een aantal vragen. Jij hebt dan een eerste indruk van A&H Finance en de hypotheekdeskundige aan de telefoon heeft een eerste indruk van jouw persoonlijke situatie. Na dit gesprek krijg je een eigen digitale uploadomgeving en een uitnodiging tot het versturen van de documenten, die voor het hypotheekadvies van belang zijn.

2. Aanleveren documenten

Het is voor beide partijen belangrijk om zich goed voor te bereiden op het eerste hypotheekadvies gesprek. Tijdens de telefonische kennismaking hebben wij een inschatting gemaakt van welke documenten wij nodig hebben voor een goede voorbereiding. Je krijgt een eigen uploadomgeving waar je deze in pdf kunt uploaden. Veel voorkomende documenten zijn:

  • Meest recente salarisstrook
  • Recente werkgeversverklaring
  • Samenvatting pensioenoverzicht
  • Overzicht feitelijk arbeidsverleden
  • Kopie paspoort
  • Overzicht van spaargeld en/of schulden
  • Ingevuld formuliervoorzieningen bij de werkgever
  • Eventuele gegevens van de huidige woning, hypotheek en lopende financiële producten
  • Het ingevulde klantprofiel (een blanco exemplaar sturen wij per e-mail na de telefonische kennismaking)

Binnen twee werkdagen na ontvangst van de gevraagde documenten word je gebeld voor een op maat gemaakte indicatie van de mogelijkheden. Hierbij neem je samen met de hypotheekadviseur de vervolgstappen door.

3. Oriëntatiegesprek

Voor zo’n belangrijke beslissing is het van belang dat er in alle rust een oriënterend gesprek plaatsvindt. De hypotheekadviseurs van A&H Finance vinden het dan ook prima om ’s avonds na jouw werkdag af te spreken, dat kan op ons kantoor in Diemen (Amsterdam) of bij je thuis.

  • In het eerste hypotheekadvies gesprek leggen wij je persoonlijk uit wie wij zijn en hoe wij werken, zie ook ons dienstverleningsdocument hypotheekvraag. Uiteraard willen we dat we elkaar leren kennen en de doelen bespreken aan de hand van het ingevulde klantprofiel.
  • Ook komen in het eerste gesprek van het hypotheekadvies de verschillende hypotheekvormen, hypotheekconstructies en de hypotheekrente van verschillende aanbieders aan bod.
  • Daarnaast geven wij je in dit eerste gesprek een op maat gemaakte indicatie van de maximale hypotheek en de maandlasten die daarbij horen.
  • Als laatste onderdeel van dit gesprek ontvang je een opdrachtbevestiging waarin de afspraken worden vastgelegd.

4. Hypotheekplan -en advies

Nadat je akkoord bent gegaan met de opdrachtbevestiging gaan we met het hypotheekadvies aan de slag.Het in kaart brengen van de huidige en toekomstige financiële situatie.

  • We bespreken van de specifieke wensen en de die hierop aansluiten en welke verschillende hypotheekverstrekkers interessant kunnen zijn.
  • We bespreken de verschillen in voorwaarden en premies voor bijvoorbeeld de overlijdensrisicoverzekering.
  • We berekenen het maandbedrag en geven inzicht in de risico’s (overlijden, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid en pensioen) met daarbij mogelijke oplossingen.
  • Je ontvangt het financieel plan met daarin onder andere de conclusies n.a.v. de inventarisatie en het persoonlijke gesprek alsmede ons hypotheekadvies.
  • We bespreken het financieel plan en hypotheekadvies samen en als je er akkoord mee bent vragen we een concept hypotheekofferte bij de geldverstrekker aan.
  • Je ontvangt van ons zo snel als mogelijk het hypotheekrenteaanbod, de offerte voor de verzekeringen en de aanvraagformulieren. De termijn voor het ontvangen van de hypotheekofferte hangt af van de gekozen geldverstrekker en jouw persoonlijke situatie. Vooraf geven wij je een indicatie van de doorlooptijd.
  • Bij de hypotheekofferte ontvang je de hypotheekvoorwaarden die van toepassing zijn op de offerte. In de hypotheekofferte staan de afspraken over o.a. de hypotheekvorm, de hypotheekrente, het hypotheekbedrag, het maandbedrag en de rentevaste periode.
  • We maken een afspraak om de concept hypotheekofferte persoonlijk door te spreken.
  • Als alles duidelijk is, teken je de hypotheekofferte en de verzekeringsaanvraag. Wij sturen de getekende offerte vervolgens door naar de geldverstrekker.
  • We verzamelen alle gevraagde documenten uit de geaccepteerde concept hypotheekofferte. Bij voorkeur sturen wij zoveel mogelijk stukken direct mee met de getekende offerte zodat de beoordeling hiervan spoedig kan plaatsvinden.
  • Indien een taxatie nodig is regelen wij deze ook direct.
  • Indien je met de verkoper afgesproken hebt een bankgarantie te laten stellen dan helpen wij je daarbij.
  • Ook de aangevraagde verzekeringen (bijv. overlijdensrisicoverzekering) sturen wij door naar de verzekeraar met de vraag om deze z.s.m. te beoordelen.
  • Belangrijk is dat het financieringsvoorbehoud uit het koopcontract niet verloopt voordat de hypotheekverstrekker schriftelijk akkoord is gegaan. Ook deze data zullen wij samen met jou in de gaten houden.

5. Gefeliciteerd! Naar de notaris.

  • Zodra de geldverstrekker alle stukken akkoord bevonden heeft, krijg je van ons bericht. Je krijgt dan de definitieve offerte en na bevestiging van ontvangst van de geldverstrekker is de hypotheek geregeld. Nu kun je met de notaris een afspraak maken voor het tekenen van de hypotheekakte.
  • Een getekende hypotheekofferte is beperkt geldig en moet voor de datum zoals deze genoemd is in de definitieve offerte passeren. Binnen deze termijn moet de hypotheekakte getekend zijn bij de notaris.
  • Indien gewenst kunnen wij je helpen met de schadeverzekeringen zoals een opstal- en inboedelverzekering. De opstalverzekering is een door de  geldverstrekker verplicht gestelde verzekering bij de hypotheek, welke bij een appartementsrecht meestal is afgesloten door de vereniging van eigenaren.
  • Op verzoek van de notaris maakt de geldverstrekker de het bedrag van de hypotheek over naar de notaris. De notaris maakt de nota van afrekening waar alle te betalen bedragen op komen te staan en verstuurt deze naar je per e-mail.
  • Wij nemen nog even contact met je op om de nota van afrekening en de concept hypotheekakte door te spreken.
  • Indien er een verbouwing is meegefinancierd zal de geldverstrekker deze in de meeste gevallen in bouwdepot bij de hypotheek houden. Je krijgt van de geldverstrekker de uitleg en benodigde formulieren om de gelden te gebruiken volgens de geplande verbouwing.
  • Zodra de eigendomsakte en hypotheekakte bij de notaris zijn getekend, ben je eigenaar van de nieuwe woning